Afspændingsøvelser for kæben

Afspændingsøvelser for kæben

Vidste du at tankemylder, spekulationer og bekymringer kan påvirke din tyggemuskulatur og tænder såvel, som dit kæbeled. Tegnene er tandsmerter, ømhed, muskelspændinger og hovedpine. Måske oplever du søvnproblemer og kan vågne med spændingshovedpine.

Du får her 5 afspændingsøvelser til din kæbe.

Øvelse 1

  • Træk vejret dybt ned i maven og sænk skuldrene.
  • Lad tungen finde ro i munden og underkæben spænde af.
  • Hold fokus på dit åndedræt mens du slapper af i alle ansigtets muskler.
  • Forestil dig at du giver mere og mere slip på spændinger for hver gang du ånder ud.
  • Læg eventuelt en hånd på din mave, så du kan mærke den løfter sig hver gang du ånder ind.
  • Tag i alt ti dybe indåndinger og gentag gerne dette flere gange dagligt eller når du mærker spændinger.

 

Øvelse 2

  • Når kæben er afslappet kan du åbne og lukke munden op og i. Gentag ti gange.
  • Lad herefter underkæben glide fra side til side uden tandkontakt. Gentag ti gange.
  • Afspænd nu igen din underkæbes muskler ved at lade underkæben hænge.
  • Sæt tungen bag fortænderne i underkæben og træk igen vejret dybt ned i maven.
  • Tag tre dybe indåndinger. Når du puster ud giver du slip på de sidste rester af spændinger.

 

Øvelse 3 og 4

  • Gab nu op mens du holder i mod underkæben med en knyttet hånd.
  • Hold dette spænd i fem sekunder, hvorefter du tager en lille pause.
  • Gentag denne øvelse, hvor du i stedet for at gabe op lader underkæben glide til højre.
  • Hold i mod med din hånd, denne gang på højre side af kæben.
  • Gør det samme til venstre side, mens du holder i mod med din hånd på venstre side af kæben.
  • Til sidst du kører underkæben fremad, mens du holder i mod hagen med din hånd.
  • Hold alle stræk i fem sekunder. Afslut med tre dybe vejrtrækninger.

 

Øvelse 5

  • Masser ømme områder på både kæbe og tinding ved et fast tryk i cirkulære bevægelser i fem minutter.Her kan eventuelt benyttes creme.
  • Du kan desuden benytte en varmepude i femten minutter eller en kølepose i fem minutter på de ømme muskler.

 

Bliv kontaktet?

 Klik her
Loading...