• Cookie Mærket
Godt Smil
Godt smil - menu

Forebyg tandproblemer gennem kosten

Af ML

06. juli 2016

Om Godt Smil

Kost spiller en stor rolle, når det kommer til dine tænders generelle sundhed. Der er visse ting man med fordel kan undgå, hvis man ønsker at forebygge tandproblemer, men der findes også en lang række fødevarer man med fordel kan indtage for at fremme tændernes sundhed. Derfor er det vigtigt at være klar over hvilke til- og fravalg man skal foretage, hvis man ønsker at have sunde tænder. 

Hvilke fødevare er gode for dine tænder?

Et godt udgangspunkt, når det kommer til fødevarer der er gode for dine tænder, mundhule og tandkød, er fødevarestyrelsens 10 kostråd. Hvis man bruger disse som en rettesnor for sin indtagelse af fødevarer, minimere man risikoen for sygdomstilstande i munden for eksempel caries, syreskader, tandkødsbetændelse og paradentose.

Ønsker man at give sine tænder de bedste forudsætninger, er der en række fødevarer der er godt for både dine tænder og tandkød:

  • Spis fuldkornsprodukter dagligt – Ved at indtage fuldkorn dagligt kan du hjælpe dine tænder på vej til at kunne modstå tandkødsbetændelse og paradentose. Det er faktisk ikke det at man spiser fuldkorn, men mere den mekaniske effekt når man tygger det. Når man tygger grove fødevarer er det med til at rense tænderne for plak. Bløde fødevarer klistrer i til tænderne og kan derfor være mere skadelige.
  • Vælg sunde mellemmåltider – Noget andet der kan skade tænderne, er de usunde mellemmåltider du spiser i løbet af dagen. Hvis du for eksempel spiser en chokoladebar mellem frokost og aftensmad, får sukkeret fra chokoladen lov til at sidde længe på dine tænder, og højner risikoen for caries og huller i tænderne. Hvis du i stedet vælger at spise grøntsager som mellemmåltid, begrænser du det skadelige sukker og syre på tænderne. Husk at vælger du frugt i stedet for sødesager, så er du ikke sikret i forhold til dine tænder, da frugt også indeholde sukker.
  • Frugt indeholder også syre, men ikke i samme grad, som de mere usunde alternativer. Skyld gerne munden efter du har spist syre eller sukker, så minimere du risikoen for syreskader.
  • Derudover indeholder frugt og grønt masser af vitaminer der er med til at hjælpe kroppens immunforsvar til at kunne bekæmpe betændelsestilstande, som f.eks. tandkødsbetændelse.
  • Spis mindre mættet fedt – Mættet fedt får vi masser af i Danmark. Primært fra kød og mejeriprodukter. Dog har forskning vist, at ved et mindre indtag af mættet fedt, vil der være større sandsynlighed for at forebygge tandkødsbetændelse og paradentose.
  • Q10 kan hjælpe dine tænder - Kosttilskuddet Q10 kan være med til at reducere plak dannelse på dine tænder samt blødende gummer. Dette skyldes at Ubiqunol, som er den aktive form af coenzymet Q10, minimerer disse to risikoområder for dine tænder. Q10 er et middel flere har haft glæde af til at forebygge eller behandle  tandkødsbetændelse. Q10 findes i forskellige fødevarer, og dannes også i kroppen. Dog falder evnen til selv at danne enzymet fra, når man er i midt 20’erne, og det kan derfor være nødvendigt at tage coenzymet som kosttilskud. Udover at være gavnligt for dine tænder, gavner Q10 også dit hjerte, da det øger energiproduktionen i dine celler. 

Hvad skader dine tænder mest?

 For at holde dine tænder sunde længst muligt, er det vigtigt at være opmærksom på de fødevarer der kan skade dine tænder mest. Selvom nogle produkter måske virker harmløse, kan de stadig være fuld af ingredienser der er skadelige for dine tænders ve og vel.

  • Styr uden om sukker og syre. Sukker fra for eksempel læskedrikke, juice, slik og kage omdanner bakterierne på dine tænder til syre og giver syreskader på dine tænder. Hvis sukkeret samtidig sætter sig mellem tænderne, hvor der er svært at komme til med tandbørsten, er der større risiko for at der kommer huller i tænderne.

 Forebyg caries ved at spare på det sukker du spiser. Indtag mindre usunde fødevarer der er rig på sukker og skær ned på frugt, da fugt også indeholder meget frugtsukker. Plak lever nemlig af sukker! Paradentose kan derfor forebygges ved at spare på sukkeret og skylle efter med vand, når du har spist noget der er sukker- eller syreholdigt. Det er her vigtigt, at man skyller munden og ikke børster tænderne lige bagefter.

Syreskader kan begrænses ved som maksimum kun at drikke en halv liter syre- eller sukkerholdig læskedrik eller juice om ugen. Og så skal det indtages over få gange og ikke mange små slurke. Dette gælder også sukkerfrie produkter, disse kan stadig indeholde syre og derved tilføre skade på dine tænder. Et andet godt råd, hvis man ikke kan holde sig fra de syre- og sukkerholdige drikke, er f.eks. at drikke din sodavand eller juice sammen med et måltid, da dette neutralisere syren i læskedrikken.

Gode tips til din tandsundhed

For de fleste af os, vil det være svært fuldstændig at undgå ting som slik, sodavand og kage. Derfor kan det være en god ide, at have et par huskeregler i baghovedet, til hvordan man stadig plejer sine tænder, selvom man skulle spise lidt bland-selv slik en fredag aften foran fjernsynet.

  • Børst tænder, to gange dagligt af min. to minutters varighed
  • Brug tandtråd minimum én gang dagligt
  • Skyl munden efter med vand når der er indtaget noget syre- eller sukkerholdigt
  • Vent en time med at børste tænder efter du har spist eller drukket noget surt eller sødt
  • Lad være med at drikke læskedrikke eller juice i små slurke, da dette bader tænderne i syre eller sukker
Loading...